نخستین جشنواره ملی"تجربه‌های موفق مدارس"

انتشار: 1398-08-19 15:59:16
دسته‌بندی: اخبار
نخستین جشنواره ملی"تجربه‌های موفق مدارس"

 

:: حیطه‌های جشنواره

 

مطابق پیش­بینی صورت گرفته بر اساس پیش‌مطالعات لازم و با در نظر گرفتن راهبرد «مدرسه‌محوری»، عوامل موردنظر در 8 حيطه طبقه­بندی می‌شوند که چارچوب هر یک تبیین شده است:

1. برنامه‌ریزی و مدیریت: اقدامات و فعالیت‌های مدیریتی شامل مواردی چون: اهداف و جهت‌گیری‌های مدرسه، مدیریت امورفرهنگی و پرورشی، برنامه‌ریزی فعاليت‌هاي آموزشی، مواد آموزشی، نوآوری‌های آموزشی و روش­های ارزشیابی یادگیری دانش­آموزان.

2. فرآیند آموزش: تمرکز بر چگونگی و اجرای آموزش شامل مواردی چون: فعالیت­های پیش از تدریس (طراحی آموزشی)، فعالیت­های حین تدریس (شیوه­های تدریس و اجرا)، فعالیت­های پس از تدریس و هم‌چنین تعامل با دانش­آموزان و عملکرد تحصیلی آنان.

3. فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی: فعالیت‌هایی شامل: اردو و بازدید، مسابقات دانش­آموزی، مراسم آغازین و پایانی در مدرسه، نماز و نماز جماعت، مراسم و برنامه‌های مرتبط با ایام­الله‌ها و مناسبت­ها، کلاس‌های فرهنگی و هنری، کتاب و کتابخوانی، تربیت بدنی، مسابقات ورزشی، مدیریت فضاها و تجهیزات ورزشی، اخلاق قهرمانی، آسیب‌های اجتماعی و برنامه­های راهنمایی و مشاوره­.

4. مشارکت والدین و جامعۀ محلی: اقدامات مرتبط با تحقق سیاست «مدرسه کانون پیشرفت محلی و اجتماعی» شامل مواردی چون: بهره‌گیری از فرصت‌های بومی و محلی، جذب خیرین، ارتباط با مدارس دیگر و سایر نهادها، آموزش والدین، تعامل با والدین و برنامه‌های انجمن اولیا و مربیان.

5. فضا و تجهيزات: توجه به جاذبه‌های فضای مدرسه و اقداماتی در زمینه‌های: زیباسازی، استفادۀ بهینه از فضا، فضای سبز، اصول زیست‌محیطی، نکات روان‌شناختی و سایر جاذبه‌های محیطی و هم‌چنین امور سخت‌افزاری مدرسه مانند: ایمنی، امکانات هوشمندسازی، امکانات ویژه و ساخت وسایل و تجهیزات

6. اقتصاد مدرسه و توسعۀ منابع: برنامه‌ها و فعالیت‌هایی شامل: جذب و مدیریت منابع مالی در مدرسه، نوآوری در جذب و نگهداشت و ارتقای منابع انسانی، بهره‌وری نیروی انسانی و استفادۀ بهینه از منابع، تحقق اقتصاد مقاومتی در مدرسه، اقتصاد مدرسه در خدمت ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی، نقش مدرسه در حمایت از تولید ملی و سایر امور حمایتی و پشتیبانی.

7. امور ویژه: در این حیطه، 3 زمینۀ کلی بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) مدنظر خواهد بود؛ مواردی که به کلیت مدرسه مربوط است و در زمينه‌هاي شادي و شاداب‌سازي مدرسه،‌ مهارت‌هاي زندگي، بهداشت و صيانت از محيط‌زيست، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و پرورش مهارت‌هاي عاطفي و اجتماعي است. به‌طور اخص مي‌توان به این موارد  اشاره كرد: انگیزش و جوّ مدرسه، شادی و نشاط، موفقیت‌های برجسته، تأثیر مدرسه در فرهنگ و هویت منطقه یا شهر، مدارس مناطق محروم، جذب بازماندگان از تحصیل،‌ فداكاري‌ها و ايثارگري‌هاي حوزه مدرسه و غیره.

یادآوری: تجربه‌های حوزۀ تربیت بدنی که با مسائل بهداشت، پیشگیری، سلامت، تندرستی و آموزه‌های زندگی سالم، مرتبط باشند، در این حیطه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.  

8. آموزش و تحقق حقوق شهروندی (ویژۀ دورۀ دوم متوسطه): برنامه‌ها و فعالیت‌هایی شامل: آشنایی دانش‌آموزان با حقوق شهروندی و تکالیف و مسئولیت‌ها، توسعۀ روابط اخلاقی و اجتماعی، افزایش همدلی و همبستگی بین اعضای جامعه، دانش‌افزایی و ارتقای آگاهی دانش‌آموزان و والدین و مربیان از حقوق شهروندی، تقویت مهارت‌های مؤثر جهت احقاق حقوق مدنی و مشارکت آگاهانه برای حضور در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و سیاسی و اجتماعی.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی